RECENZE - Škola dobra a zla

Autor: Soman Chainani
Hodnocení: 2,5/5*
Žánr: Fantasy / middle grade
Nakladatelství: cooboo
Počet stran: 410
(první díl ze stejnojmenné trilogie)

Každé čtyři roky se v Gavaldonu ztratí dvě děti. Jedno dobré a krásné, druhé zlé a škaredé. Místní věří, že je unáší Školník, který si je vybral do Školy dobra a zla. Sofie čekala celý život na to, až ji unesou a ona se stane princeznou. Její kamarádka Agáta si ale nepřeje, aby Sofie odešla. Když přijde ten večer, kdy se má uskutečnit únos, školník neunese jenom Sofii, ale i Agátu. Ale co když školník pošle dívky do špatných škol?

Na tuhle knihu jsem četla opravdu rozporuplné názory. Zatímco v zahraničí se celkem líbí, tady ji moc lidí neopěvuje. A já se nějak nemůžu rozhodnout, do které kategorie patřím. (Po sáhodlouhém přemýšlení se přikláním k zahraničním názorům, ač jsem knize dala tak nízké hodnocení.)
Prvních pár kapitol jsem si příběh užívala a žasla jsem nad všemi těmi pohádkovými věcmi, které si autor vymyslel. A pak se to táhlo. Nic moc se nedělo. Otevíraly se nějaké zápletky, na které jsem za chvíli zapomněla, protože knihu čtu už od července. Autor se příběh rozhodl napsat ze třetí osoby, což byl asi dobrý nápad. Na druhou stranu, kdyby střídal pohled Agáty a Sofie, mohlo to být také zajímavé. Jelikož se jedná o literaturu pro mladší, nemůžeme se moc divit, že celou knihu provází vtipy o pšoukání, které mi přišly tak antivtipné, až jsem se stejně smála. Ale i kdyby mi bylo deset, nemyslím si, že bych mě tyto vtipy pobavily. Nejradši bych je vyškrtla.
Někdy v půlce knihy mi došlo, že jsou mi všechny postavy strašně nesympatické. Agátu jsem měla jakž takž ráda, ale asi sedmdesát stran do konce jsem ji měla chuť kopnout. Začala se chovat neskutečně pitomě. Ta Agáta z první kapitoly by ji nakopla se mnou! Sofie se tak chovala sice od začátku, ale Agáta mi v tom vadila víc. A jejich pitomí spolužáci tomu dodali korunu. Ale král všech pitomců je princ Tedros. Pardon, ale to se fakt nedalo. Na konci se stal totální mindfuck, který jsem taky vůbec nepobrala. Celkově bylo poznat, že kniha je autorova prvotina. Ale co musím uznat - těch posledních sto stran jsem dala na jeden zátah a bavilo mě to. Začala se tam dít konečně nějaká akce. Kdyby autor zbytečně nenatahoval, kniha by mohla mít maximálně 300 stran.
Za co taky dávám palec nahoru je svět, do kterého je příběh zasazen. V rámci možností to dávalo i smysl. Autorova fantazie je opravdu velká, ale jeho schopnost všechno zapojit do jednoho celku pokulhává. Tolik potencionalních myšlenek a on je úplně promrhá! Doufám, že se to s dalším dílem zlepší, i když stále nevím, jestli se do něj pouštět. Konec první knihy totiž působí dost uzavřeně a podle anotace druhého dílu mám obavy, že se budou opakovat ty samé protivné postavy a jejich trapná láska. Takže pokud jste už druhý díl četli, dejte mi prosím vědět, jestli za to stojí.
Shrnula bych to takhle - pro mladší čtenáře s velkou fantazií a milovníký pšoukání je Škola dobra a zla super volba! Pokud jste ale jako já zvyklí na už trochu jiný level fantasy, nechte ji raději ležet na polici.

DALŠÍ KNIHY AUTORA:
Because you love to hate me - povídková kniha, která u nás zatím nevyšla. Autor má v knize jednu povídku a měla by být na téma zloduchů.