ČTENÍ V ANGLIČTINĚ | rady a pár knižních tipů

Ahoj ahoj! Už dlouho jsem přemýšlela nad tím, že bych se s vámi podělila o moji velkou vášeň - čtení v angličtině. Není to tak dlouho, co jsem začala, ale za tu dobu už jsem nasbírala nějaké zkušenosti. Samozřejmě nejsem žádný odborník a určitě ty knížky nelouskám jak po másle, ale už mi čtení jedné knihy netrvá čtyři měsíce, jak tomu bylo na začátku. Takže pokrok.
Vrhněme se na to!




ČÍM ZAČÍT? 
Spousta lidí vám určitě doporučí do začátku nějaké dětské knihy a nebo přečíst v originále to, co už jste četli v překladu. (Například znám hodně lidí, kteří takto poprvé začali s Harry Potterem.) Já jsem na to šla trochu jinak - a ukousla jsem si velké sousto. Vybrala jsem si knížku If I Stay od Gayle Forman. Dílo má něco málo přes 200 stránek, což není nic světaborného. I tak jsem s jejím čtením strávila (pozor)...4 MĚSÍCE. Byla to strastiplná cesta, ale zvládla jsem to. A kdybych měla říct, ze které knihy jsem si nejvíc odnesla (myslím tím znalosti a nová slovíčka), byla by to určitě tahle. Věřili byste, že jsem do té doby nevěděla, jak se řekne výtah?! Nebo plíce?! I tak ale tuto knihu do začátku moc nedoporučuji.
Co ale doporučuji všemi deseti jsou knihy Everything, Everything od Nicoly Yoon a Holding Up The Universe od Jennifer Niven. Obě dvě jsem měla shltnuté maximálně za týden, což je oproti tomu skoro půl roku opravdu úspěch. Nemusela jsem si hledat snad žádné slovíčko a navíc mají obě autorky čtivý styl psaní. Všemu dopomáhají krátké kapitoly, které mě vždycky motivují číst dál.



JAK POKRAČOVAT? 
Tenhle bod vám asi bude znít dost zbytečně. Prostě budeš pokračovat, ne? Nic složitýho... Taky pro vás opravdu zbytečný může být. Spousta z vás totiž bude číst anglickou knížku stejně dlouho, jako přeloženou už od začátku. V tom případě tenhle bod můžete asi přeskočit. Ale ti z vás, kterým dělá pořád problém přečíst knížku do jednoho měsíce (jako to bylo se mnou), zůstaňte a nasávejte 
inspiraci (tohle vůbec nezní blbě). Já o sobě vím, že ráda skáču od jedné knížky ke druhé, když mě nebaví na 100%. A nebo prostě z lenosti. Ze začátku jsem totiž zároveň s knihou držela v ruce i mobil s překladačem a každé slovo, které jsem nevěděla, jsem si přeložila a zapsala. No a určitě si dokážete představit, jak moc je to nepohodlné. Neříkám, že byste si neměli nic překládat a kašlat na to, že ničemu nerozumíte. I já pokud se slovo mnohokrát opakuje a já stále nepochopila, co znamená, přeložím si ho. Ale to zapisování mi opravdu akorát kazilo na knihu chuť. Navíc jsem se na to nikdy znova nepodívala. Takže pokud to máte jako já, zkuste si prostě sednout a číst. Když něčemu nerozumíte, ale chápete, jak to asi autor myslí, jeďte dál. A uvidíte, že na sebe budete neskutečně pyšní.
Pár dnů nazpět jsem si přečetla nové nebelvírské vydání Harry Potter and the Philosopher's Stone. Ze začátku jsem tím tak prolétávala a jelikož už jsem příběh znala, nějak mě to nepohánělo číst dál. Miluju Harryho, ale asi jsem na něj neměla chuť. Ale pak jsem zkusila si ke čtení pustit audioknihu (normálně z YouTube), což mi doporučila @leeandbooks! A světě div se, kniha za chvíli dočtená. Takže pokud vás kniha moc nebaví, pusťte si k ní audio verzi a třeba to na vás zabere!



JAK POZNÁM, ŽE DANOU KNIHU ZVLÁDNU? 
Tuhle otázku si asi kladete všichni. Já už jsem si našla pár osvědčených triků. Anotaci všichni čteme i u přeložených knih, takže si ji určitě přirozeně přečteme i u originálu. Pokud anotaci rozumíte, je t
na dobré cestě. Dále pak doporučuju zkusit si přečíst první kapitolu. V knihkupectví to máte jednodušší, protože knihu držíte v ruce a můžete toho přečíst, kolik chcete. Pokud se ale nacházíte v internetovém knihkupectví, častokrát tam nenajdeme ani nakladatele. V tomhle případě napíšu do googlu něco jako "Rebel of the Sands pdf". Vyjede mi několik stránek a většinou mezi nimi najdete tu, na které se opravdu slibované pdf nachází. Tyto stránky se moc nedají využívat jako eknihy, ale svému účelu poslouží. Pokud se čtením první kapitoly nemáte problém, knihu na 90% zvládnete raz dva!



MÉ PŘEČTENÉ KNIHY V AJ:
Budu se snažit ke každé knize napsat nějaké věci, které vám snad pomohou s výběrem!

1.If I Stay - Gayle Forman - 4/5* 
Bude v mém srdci navěky, ale kdybych vám měla doporučit něco na začátek, tato kniha by to určitě nebyla. Půjčila jsem ji i kamarádce, aby s ní začala, ale nakonec mi ji vrátila s tím, že je těžká. A ano, je těžká. I když je útlá. Pokud jste ale již viděli filmovou adaptaci, možná vám čtení této knihy půjde lépe. Určitě mi pak dejte vědět!

2.It's Kind of Funny Story - Ned Vizzini - 3,5/5*
Příběh se odehrává v prostředí nemocnic a psychiatrů, takže některé pojmy mi byly dost neznámé. Také se tu objevovala spousta postav, kterré se mi neskutečně pletly. Nicméně kniha vyšla v češtině také, takže pokud jste opravdu začátečník a chcete si to přečíst co nejdříve, asi spíš sáhněte po překladu.

3.Holding up the Universe - Jennifer Niven - 4/5* 
O této knize jsem se již zmiňovala v prvním bodě. Napsala jsem na ni recenzi, ale upřímně? Je to hrůza, takže vám sem na ni odkaz nedám. Má něco málo pod 400 stran a já ji přečetla za necelý týden. Důvodem je svižný styl psaní a také krátké kapitoly. Proto tuto knihu určitě doporučuji!

4.365 days of Wonder - sbírka citátů - nehodnoceno
Jelikož se jednalo o 365 citátů, měla jsem knihu za den přečtenou. Bohužel ji nevlastním, takže vám ji nemůžu ukázat. Každopádně to bylo fajn počtení a sice jsem si z toho nic moc neodnesla, ale procvičení angličtiny za to stálo. Jinak podle mě trochu zbytečné kupovat.

5.13 Reasons Why - Jay Asher - 4/5* 
Na tuhle mám samostatnou recenzi a vše se dozvíte v ní: klikni_sem

6.Splintered - A.G.Howard - 4/5* 
Také prosím koukněte na recenzi, není nutné to vypisovat znovu: klikni_sem

7.Everything, Everything - Nicola Yoon - 4,5/5* 
Recenze:klikni_sem

8.Rebel of the Sands - Alwyn Hamilton - 5/5* 
Také recenze: klikni_sem

9.Harry Potter and Philosopher's Stone - J.K.Rowling - 5/5* 
Jsem z toho nového vydání upřímně nadšená! Harryho jste už určitě všichni četli a v originále je opravdu stejně skvělý. Možná vás budou mást nové názvy pro věci, které máme už všichni zažité jako třeba Camrál. I tak je to ale skvělá zkušenost.




Snad se vám dnešní článek líbil a moc děkuju za přečtení! 
klikni_sem

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

WRAP UP - srpen + září 2017

TOP 5 | knihy + interpreti

TOP 5 | TBR na léto