TOP 5 | knihy + interpreti

Ahoj všichni! Jsem tu po dlouhé době s TOP 5 a tentokrát bude na trochu odlišné téma. Neukážu vám pouze knihy, ale spolu s nimi vám představím mé oblíbené interprety. Snažila jsem se knihy vybírat podle toho, jak mi sedí k jednotlivé kapele/zpěvačce. Třeba zde najdete nějaké nové tipy!



1.LANA DEL REY + MY DĚTI ZE STANICE ZOO 
Pravé jméno: Elizabeth Woolridge Grant
Datum narození: 21.6.1985
Původ: USA
Alba: Born to Die, Ultraviolence, Honeymoon a Lust for Life (+EP Paradise)
Doporučuju si poslechnout:https://m.youtube.com/watch?v=oKxuiw3iMBE
(jedná se o píseň West Coats z druhého alba Ultraviolence) 

Nevím ani, jak bych začala. Lana bude navždy moje srdcová záležitost, stejně jako kniha My děti ze stanice ZOO. Příběh je sestaven ze záznamů nahrávek zpovědi náctileté narkomanky Christiane F. Když bylo Christianě dvanáct (možná třináct, nejsem si jistá), začala chodit s kamarádkou do klubů a setkávala se s alkoholem a drogami. Začalo to nevinně, ale brzy už Christiane brala tvrdé drogy a její život se úplně změnil. Lana měla v mládí podobný problém (samozřejmě ne tak extrémní). Christianin příběh se odehrává v Berlíně v rozmezí let 1973-1977. Album Ultraviolence je pro tuto dobu jako stvořené. Kdykoliv slyším jen jedinou píseň, mám pocit, že v té době jsem. Dala bych všechno za jeden den v té době, kdy vyrůstali naši rodiče. Moc bych se chtěla projít po ulicích Berlína a dívat se na lidi. S Laninou hudbou mám pocit, jako že jsem tam opravdu někdy byla. A nejenom v sedmdesátkách, ale i v době dřívější. Vy, kdo Lanu znáte, určitě chápete. A vy, kteří ne, tak poslechněte a zkuste to.



2.TWENTY ONE PILOTS + IT'S KIND OF FUNNY STORY 
Členové: Tyler Joseph (zpěvák - vpravo na obrázku) a Josh Dun (bubeník vlevo)
Původ: USA
Alba: Twenty One Pilots, Vessel, Blurry Face
Doporučuju si poslechnout: https://m.youtube.com/watch?v=Pmv8aQKO6k0
(jedná se o skladbu z druhého alba Vessel) 

Nutno začít tím, že Tyler Joseph není pouhým zpěvákem. Píše písně, rapuje, hraje na klavír a na ukulele. Takže je to takový multifunkční zpěvák. Hodně se v jejich písničkách zmiňují o depresích a sebevraždě a snaží se mladé lidi motivovat k tomu, aby se k takovým činům nepřikláněli. Jejich motto zní "Stay alive." V knize It's kind of funny story se hlavní hrdina potýká s depresemi a nakonec je nucen strávit několik dní v nemocnici na oddělení šílenců. V průběhu čtení jsem si hodně podtrhávala. A u textů TØP bych si nejraději podtrhla i název. Kombinují rap a pomalou instrumentální hudbu. Zároveň od nich můžete slyšet i hodně hlasitou a rytmickou skladbu. Asi byste museli slyšet, abyste to pochopili. Každopádně minulý rok mi hodně pomáhali překonat jedno moje špatné období a za to jim budu dosmrti vděčná. A trhám si vlasy za to, že jsem nešla na ten blbej koncert, co byl loni v listopadu...




3.AURORA + ŘEKNI VLKŮM, ŽE JSEM DOMA 
Pravé jméno: Aurora Aksnes
Datum narození: 15.6.1996
Původ: Norsko
Alba: All My Demons Greeting Me As A Friend
Doporučuju si poslechnout: https://m.youtube.com/watch?v=d_HlPboLRL8
(jedná se o píseň Runaway z jejího debutového alba, které má moc dlouhý název) 

Nyní se dopustím malinkého podvodu. Knihu Řekni vlkům, že jsem doma mám rozečtenou, ale ještě jsem ji nedočetla. Stojím si ale za tím, že k tomu, aby mi kniha Auroru připomněla, ji nepotřebuju mít přečtenou. Píseň, kterou jsem vám doporučila, jsem od ní slyšela jako první. Ve videoklipu je všude zasněžená příroda a lesy. V námi již zmiňované knize se les a sníh objevují hodně. Hlavní hrdinka si do lesů chodí odpočinout od reality a občas i zapomene, že žije v dnešní době a ne ve středověku. Určitě by se hrdince Aurora líbila.
Některé své písně napsala už ve dvanácti letech. Podle mě má neskutečný talent, jelikož její hlas je přímo kouzelný. I když je Aurora původem z Norska, její písně jsou v angličtině a i na sociálních sítích přispívá převážně anglicky. A možná vypadá na patnáct a možná tak i zní, ale co. Stejně je skvělá a já vám ji ze srdce doporučuju!




4.MELANIE MARTINEZ + SIROTČINEC SLEČNY PEREGRINOVÉ PRO PODIVNÉ DĚTI 
Datum narození: 28.4.1995
Původ: USA
Alba: Crybaby
Doporučuju si poslechnout: https://m.youtube.com/watch?v=wkri1NUq9ro
(jedná se o skladbu Mrs.Potato Head z debutového alba Crybaby)

Melanie a Sirotčinec byli jasná volba. Její písně pojednávají o fiktivní postavě jménem Crybaby, která si musela projít těžkými zkušenostmi. Jejím prostřednictvím nám Melanie přináší písně o špatném vztahu v rodině, nešťastné lásce a nebo taky o tom, mít se rád. Asi vám to připadá jako normální témata k písním, ale to by je nesměla zpracovávat Melanie. Sbírá staré hračky, ráda se hodně maluje a s vlasy se také nebojí experimentovat. V každém jejím videoklipu jsou i malinko děsivé prvky, takže se najednou z růžového a ňuňu videa stane něco, u čeho zkřivíte výraz. Při čtení Sirotčince jsem měla často podobný výraz. Nebyla jsem přímo vystrašená, ale prostě...ergh. Pokud chcete vidět Melanie v kostce, doporučuju se podívat na její nejnovější videoklip k písni Mad Hatter. Tato skladba je inspirována Alenkou v Říši divů, ale je to asi to nejvíc creepy video, které kdy Melanie vytvořila. Její hudba je strašně chytlavá a já se nemůžu dočkat na její nové album, které by mělo vyjít příští rok.




5.LORDE 
Pravé jméno: Ella Maria Lani Yelich-O'Connor
Datum narození: 7.11.1996
Původ: Nový Zéland
Alba: Pure Heroin ; Melodrama
Doporučuju si poslechnout: https://m.youtube.com/watch?v=J0DjcsK_-HY
(jedná se o skladbu Perfect places z nového alba Melodrama) 

Teď udělám jednu vyjímku...k Lorde jsem prostě nedokázala najít knihu, která by mi ji připomínala. Myslím, že je to z toho důvodu, že se dnes knihy o takových lidech nepíšou. Máme miliony YA románů o sexy stydlínách, které svého vyvoleného stejně nakonec najdou, ale nikdo nepíše o "normálních" holkách. Nikdo nepíše o holkách, které jsou do noci někde v trapu a pravděpodobně se někde baví. Já nevím, co si nalháváme, ale v dnešní době se snad již každý teenager dostal do styku s alkoholem nebo cigaretou. I kdyby to mělo být jen usrknutí o Vánocích, je to prostě tak. A tohle téma mi přijde jako super prostor pro to, zasadit do něj nějaký příběh, ale nikoho to asi ještě nenapadlo. Samozřejmě tu jsou tituly jako 13RW, Ten, kdo stojí v koutě, ale to všechno je pořád jen slabší odvar a navíc jsou oba zasazené do mnohem starších let. Mám pocit, že 13RW je záležitost roku max 2009.Možná jsme prostě do té fáze v literatuře ještě nepokročili. Možná si na nějaký příběh z této doby budeme muset chvíli počkat. Je zase pravda, že spisovatelé, kteří se tohoto tématu ujmou ještě asi nedozráli a jejich čas se nenaplnil. Uvidíme.
Každopádně Lorde je jednou z těch "obyčejných" dívek, o kterých mluvím. Z jejích písní to přímo srší. Ale ten hlas...PROBOHA. Na její věk ho má opravdu vyzrálý a vsadila bych se, že bych ho všude poznala.




Snad se vám dnešní článek líbil a moc děkuji za přečtení! <3 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

WRAP UP - srpen + září 2017

TOP 5 | TBR na léto